2e Coen en Westrandweg

Vanavond was ik te gast bij het Milieucentrum Amsterdam voor een debat over de 2e Coentunnel en de Westrandweg. Ik was bepaald niet de enige want er was een bont gezelschap van bewoners, belangenverenigingen, milieuorganisaties, wethouders, raadsleden en statenleden uitgenodigd. Om dan toch nog een beetje spreektijd te krijgen was een aardige opgave en met de ruimte vertegenwoordiging van partijgenoten ook lastig nog iets origineels te zeggen.

Wat me vooral bijgebleven is van deze avond is wat eufemistisch de ‘inpassing’ van de Westrandweg in het landschap heet. Want de plaatjes die ik daarvan zag, een weg die 8-11 meter boven het maaiveld uitsteekt kan ik toch moeilijk ingepast in het landschap noemen. Nu we er min of meer vanuit kunnen gaan dat die weg er gaat komen hoop ik heel erg dat het lukt toch dat nog flink kunnen verbeteren!

Eén gedachte over “2e Coen en Westrandweg”

  1. Beste Harmen,
    Sinds enige maanden woon ik in Noord-=Holland (na een jarenlang verblijf in het buitenland) en ben een regelmatige gebruiker van de Coentunnel.
    Met verbazing hoor/lees ik de discussie over de 2e Coentunnel.
    Als regelmatige gebruiker weet ik heel goed dat er inderdaad iets moet gebeuren. De toegangswegen naar de A10 zijn al altijd helemaal verstopt omdat er geen doorstroming op de A10 is. Als we het dan over milieu willen hebben, begrijp ik totaal niet dat dat acceptabel is. Stoppen, optrekken, stoppen, optrekken, van personenauto’s maar zeker ook veel vrachtverkeer vanaf Westpoort naar de ring geven mijn inziens een gigantische vervuiling en hoger brandstofverbruik.
    Los nog van het feit dat de Westrandweg een landschapsvervuiling is, is het ook nog eens een extra milieuvervuiling. Een bredere randweg geeft een groter aanbod, dus nog meer opstoppingen bij het laatste gedeelte van de toevoerwegen.
    Is er nu echt geen andere mogelijkheid, een tunnel op een andere locatie die het verkeer meer spreid en rechtstreekser verbindt tussen de locaties waar men vandaan komt en waar men naar toe wil.
    Verder las ik laatst dat de treinverbinding naar Amsterdam via Purmerend verminderd wordt. Ik vind dit onbegrijpelijk in het licht van de discussie over een 2e Coen. Hoe meer mensen er uit de auto gehaald kunnen worden, hoe beter. Zelf woon ik op een plek waar de eerste buurtbus pas om 08.00 uur rijdt, zodat ik so wie so al in de auto moet stappen om bij het dichtsbijzijnde station te komen.
    Er zijn mijns inziens nog voldoende punten te verbeteren om het verkeersaanbod bij de Coentunnel te verminderen of te spreiden.
    Succes met je werk en ik hoop dat er een goede planologische oplossing voor dit probleem komt.
    Met vriendelijke groet,
    Joke van der Woude
    Oostknollendam

Reacties zijn gesloten.