Gerson durft het aan

Sinds het abrupte vertrek van Herrema werd er al flink gespeculeerd wie het zou aandurven de Noord/Zuidlijn op zich te nemen. Ik hoorde zelfs al geruchten dat er geen opvolger zou komen, maar het Amsterdamse college de taken onder de huidige wethouders zou gaan verdelen. Maar vanavond kwam er toch witte rook vanuit de burelen van de PvdA fractie:

AMSTERDAM – Hans Gerson, directeur van het Amsterdamse havenbedrijf,
volgt de afgetreden Tjeerd Herrema op als wethouder Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur en krijgt daarmee de Noord/Zuidlijn onder zijn hoede.

Maandagavond
koos de gemeenteraadsfractie van de PvdA voor Hans Gerson. Woensdag
wordt hij voorgedragen aan de gemeenteraad. De 62-jarige Gerson zal de
rit in ieder geval tot de raadsverkiezingen van volgend jaar maart
moeten uitzitten.

PvdA-er Herrema trad in februari af, omdat hij
de totaal uit de hand gelopen begroting en planning van de
Noord/Zuidlijn niet langer kon verantwoorden. Zijn taken worden nu
waargenomen door collega-wethouder Maarten van Poelgeest.

Gerson
doorliep diverse functies binnen de gemeente Amsterdam, na een studie
economie en planologie. In 1989 werd hij directeur van het Gemeentelijk
Grondbedrijf, vanaf 2000 was hij de baas van de havens.

Volgens mij heeft de PvdA hiermee een prima zet gedaan. Ik heb vanuit mijn woordvoerderschap over de havens, Hans Gerson als directeur van het Amsterdamse havenbedrijf in de afgelopen jaren regelmatig meegemaakt. In het begin moest ik wel wat aan hem wennen, maar ik ben hem erg gaan waarderen om zijn open houding voor nieuwe idee├źn en prikkelende manier van communiceren.

Tegelijk weet Gerson precies wat hij wil en opereert hij strategisch slim. Hij moet in staat geacht worden het complexe Noord/Zuidlijn zich snel eigen te maken en de boel – voor zover mogelijk – vlot te trekken. Hoe dan ook vind ik het dapper dat hij de klus op zich wil nemen, want veel ondankbaarder kun je ze niet krijgen…