Liegebeest

Mijn dagelijkse boodschappen doe ik bijna altijd bij Albert Heijn. De reclames met die o zo spontane supermarktmanager begin ik inmiddels wel zat te raken en ik heb word nerveus van hamsterweken. Maar het is een supermarkt aangenaaam dichtbij, prettig ruim opgezet en met een groot aanbod. Vooral de grote keuze aan biologische producten (in de reeks Puur & Eerlijk) bevalt mij goed. Het komt regelmatig voor dat ik aan de kassa verschijn met een vrijwel geheel biologisch gevuld boodschappenmandje.

Mijn dagelijkse boodschappen doe ik bijna altijd bij Albert Heijn. De reclames met die o zo spontane supermarktmanager begin ik inmiddels wel zat te raken en ik word nerveus van hamsterweken. Maar het is een supermarkt aangenaaam dichtbij, prettig ruim opgezet en met een groot aanbod. Vooral de grote keuze aan biologische producten (in de reeks Puur & Eerlijk) bevalt mij goed. Het komt regelmatig voor dat ik aan de kassa verschijn met een vrijwel geheel biologisch gevuld boodschappenmandje.

Bij het biologisch vlees (kip!) doet dat af en toe een beetje pijn in de portemonnee, maar dat heb ik er graag voor over.  Ik was dan ook verbaasd te lezen dat juist Albert Heijn door Wakker Dier is genomineerd als één van de negen liegebeesten vanwege misleidende verpakkingen. Dat kon toch zeker niet over Puur & Eerlijk gaan?

Op de website trof ik de reden voor de nominatie aan: er is vlees uit de bio-industrie dat op de verpakking een groen takje heeft. Daarmee zou een verkeerde suggestie worden gewekt en een link met P&E. Ik heb het vanavond op locatie nog even uitgebreid gecheckt, maar ik zie echt niet hoe die verwarring kan ontstaan. En is een groen takje misleidend? Erg vergezocht allemaal.

Maar het is meer dan een beetje merkwaardig Albert Heijn hier op een lijstje van liegebeesten aan te treffen, het lijkt me ook contraproductief. Zou het niet logischer zijn juist een supermarkt die actief is met biologisch vlees (inclusief aanbiedingen) te stimuleren daarmee door te gaan?

Liegebeesten is natuurlijk een leuke woordvondst, maar het zet meteen ook wel weer een negatieve toon. Helaas kiest Wakker Dier vaker vooral voor ‘blaming and shaming’.  Maar ik vrees dat dit in de praktijk wel eens contraproductief kan werken. De supermarkt zal niet onder de indruk zijn en de consument wordt er niet veel wijzer van. Toch zonde, want de strijd tegen de bio-industrie en voor dierenwelzijn blijft heel hard nodig.

2 gedachten over “Liegebeest”

  1. Niet mee eens. Door naming en shaming van C1000 heeft Wakker Dier bereikt dat deze supermarkt nu soms ook biologisch vlees in de aanbieding heeft in plaats van alleen maar kiloknallers uit de vee-industrie.

Reacties zijn gesloten.