Linkse wetenschap

Onlangs had ik de twijfelachtige eer in een twitterdiscussie met Peter Siebelt terecht te komen, zelfverklaard kenner van alles wat links en slecht is en volleerd complotdenker. De man voor wie je bij voorbaat verdacht bent, omdat je zus ooit in het bestuur heeft gezeten van een organisatie waarin iemand zat die twintig jaar geleden naast iemand woonde die misschien een keer in Cuba is geweest. De kern van zijn beschuldiging was dat ik als GroenLinkse docent mijn onschuldige en nietsvermoedende studenten indoctrineerde met mijn valse gedachtegoed.

Gelukkig ken ik enerzijds mijn studenten langer dan vandaag en weet ik dat zij kritisch genoeg zijn om stevig tegen dat soort ideeën in te gaan en niet alles wat ik zeg voor zoete koek te slikken. Ik zou mij in dat geval ook ernstig zorgen maken over onze academici van de toekomst. Daarnaast is voor iedereen die mijn naam in google intypt volstrekt duidelijk welke politiek achtergrond ik heb, dus als het al zou zijn, ligt het er zo dik bovenop dat iedereen het meteen doorheeft. Maar bovenal merk ik dat het prima mogelijk is politiek en wetenschap te scheiden. Veel van de onderwerpen die ik bespreek hebben alles met politiek en bestuur te maken, maar heel weinig met ideologie of partijpolitiek. Volgens mij is er geen rechtse beleidscyclus of een linkse opsomming van functies van politieke partijen. Bovendien ben ik prima in staat om theorieën uit te leggen van denkers die veraf van mij staan. Dat kan overigens zowel qua ideologie zijn als qua wetenschapsopvatting. Het beste bewijs daarvan is nog wel dat een collega mij ooit vertelde dat een groep eerstejaars ervan overtuigd was dat ik van het CDA was…

Natuurlijk legt iedereen zijn of haar eigen accenten en ongetwijfeld legt de een het net iets anders uit of worden andere voorbeelden gebruikt. Maar van een structurele indoctrinatie van onze studenten is geen sprake. We zouden onszelf als opleiding dan ook niet serieus nemen: want we vergroten hun kansen op de arbeidsmarkt bepaald niet wanneer onze studenten niet ook voorbereid zijn op een heleboel rechtse mensen in hun toekomstige werkomgeving 🙂

Eén gedachte over “Linkse wetenschap”

  1. Opmerkelijk hoe sommigen blijkbaar denken over de rol van docenten in het onderwijs. Maar als de revolutie afhangt van het lesgeven aan een groep leerlingen, zijn we nu wel op een idee gebracht! N.B. Vroeger, toen ik maatschappijleer gaf in het voortgezet onderwijs, dacht een meerderheid van de leerlingen in een klas dat ik VVD zou stemmen…

Reacties zijn gesloten.