Met enige vertraging vanwege de vakantie hebben GS geantwoord op mijn schriftelijke vragen over de snelle veerdienst tussen IJmuiden en Amsterdam. Die werd door de provincie gegund aan BBA ondermeer vanwege ronkende beloften over betrouwbaarheid en klanttevredenheid. Beloften waarvan vantevoren al vaststond dat ze niet konden waarmaken, maar de ‘malus’ (boete) werd door BBA al ingecalculeerd. Het Haarlems Dagblad schreef hierover:
Provincie: Beloftes van BBA niet reëel
Voordat het contract werd gegund wist de provincie dat de nieuwe exploitant van de draagvleugelboot nooit zijn beloftes over betrouwbaarheid en klanttevredenheid kan waarmaken. Ze calculeert in dat BBA daarom jaarlijks een boete moet betalen van 138.600 euro. Dat antwoordt het dagelijks bestuur van de provincie, Gedeputeerde Staten, op vragen van GroenLinks-statenlid Harmen Binnema.
De provincie gunde de verbinding tussen Velsen-Zuid en Amsterdam vanaf 2008 aan BBA. Dat bedrijf vaart tussen Vlissingen en Breskens. BBA zegt op het Noordzeekanaal een 100 procent betrouwbare dienst te garanderen (geen uitval van schepen) en het cijfer tien voor klanttevredenheid te zullen krijgen.
Dat zijn niet-reële beloftes, vindt Connexxion, de huidige exploitant van de draagvleugelboot. Connexxion wil de draagvleugelboot graag blijven exploiteren. Het bedrijf stapte daarom in juli naar de rechter. Die gaf Connexxion gelijk. De provincie moet opnieuw praten met Connexxion en BBA. Tegen de uitspraak is de provincie in beroep gegaan. Een datum voor de beroepszaak is nog niet vastgesteld. Connexxion gaat er vanuit dat hij volgende maand dient.
Ben heel benieuwd wat de rechter zal oordelen, want als de provincie alsnog gelijk krijgt gaat dat zeker effect hebben op toekomstige aanbestedingen.