Hoewel ik zelf inmiddels niet meer tot de delers, maar tot de bezitters behoor, vond ik dit toch een mooi bericht:
Ook platteland ontdekt de deelauto
AMSTERDAM – Het samen delen van een auto is niet langer uitsluitend voorbehouden aan inwoners van de grote steden. Uit onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KPVV) blijkt dat in de vier grote steden weliswaar veruit de meeste deelauto’s staan, maar dat het aantal in de rest van het land sneller toeneemt. Ook in kleine dorpjes rukt het fenomeen deelauto op.
Nederland telt zes bedrijven die deelauto’s verhuren, waaronder marktleider Greenwheels en ConnectCar. Mensen kunnen bij deze ondernemingen via internet of per telefoon een auto reserveren. Afhankelijk van de abonnementsvorm betalen zij per gereden kilometer of per gebruiksuur. De auto’s staan vaak op speciaal gereserveerde plekken.
Volgens een woordvoerder van KPVV zijn er ongeveer 20 duizend Nederlanders die soms of regelmatig gebruik maken van een deelauto. Gezamenlijk leggen zij per jaar tussen de 25 en 30 miljoen kilometers af. Per deelauto worden er gemiddeld tussen de twintig en veertig ritten gemaakt.
In de afgelopen vijf jaar is het aantal deelauto’s meer dan verdubbeld: van 769 auto’s in 2002 naar 1.632 in 2008. ‘De deelauto krijgt echt vaste grond onder de voeten in Nederland. De groei houdt waarschijnlijk verband met de hoge brandstofprijzen en toegenomen belangstelling voor het klimaat’, aldus een woordvoerder van de KPVV.
Per hoofd van de bevolking staan de meeste deelauto’s in Amsterdam (686), Diemen (15), Utrecht (180), Landsmeer (5) en Culemborg (12). Ook op het platteland kan steeds meer gebruik worden gemaakt van deelauto’s, zoals bijvoorbeeld in de plaatsen Ubbergen, Haren, Grootebroek, Drechterland en Medemblik.
Volgens de directeur van Wheels4all, dat zich vooral op niet-stedelijke gebieden richt, is de deelauto ook aantrekkelijk voor lange afstanden. ‘Een rit van 100 kilometer kost inclusief brandstof maximaal 39 euro.’ Wheels4all heeft 120 auto’s in 50 plaatsen.