Berlijn, Brandenburg en Hamburg

Van dinsdag tot en met vrijdag was ik met de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer op werkbezoek in Duitsland. Iedere commissie onderneemt één keer per Statenperiode zo’n buitenlandse reis. In juni was ik nog in Valencia in het kader van de ruimtelijke ordening.

Ik zal u niet lastigvallen met een gedetailleerde beschrijving van wat we op iedere dag hebben gezien en gedaan. Daarover wordt door de commissieleden die meewaren een mooi verslag gemaakt. Wel heb ik net als in Valencia voor mijzelf de belangrijkste lessen opgeschreven:

  • De invoering van de LKW-MAUT, de tolheffing voor vrachtauto’s, heeft in Brandenburg niet geleid tot veel extra drukte op het ‘onderliggende wegennet’, bij ons met name de provinciale en soms gemeentelijke) wegen. Voor een toekomstige kilometerheffing is dat voorlopig een geruststellende gedachte, al moet dat natuurlijk wel naar de Noord-Hollandse situatie vertaald worden.
  • Van Berlijn en Brandenburg kunnen we leren hoe de verschillende vormen van openbaar vervoer tussen stad en platteland goed op elkaar afgestemd kunnen worden (Verknüpfung). Bovendien zagen we daar welk voordeel het heeft als ook de regionale spoorlijnen deel van het OV pakket uitmaken waar de Länder zeggenschap over hebben.
  • In Hamburg zijn woningbouw, recreatie en havenactiviteiten fraai met elkaar verbonden, op een manier die ook in het Noordzeekanaalgebied wenselijk zou zijn. Daarbij denk ik ook aan het Vergezicht 2040 zoals die door Urhahn is gepresenteerd. Opvallend was ook hoe hoog de ambities zijn en ook de bereidheid vanuit de overheid hierin fors te investeren.

Aan de andere kant leert zo’n werkbezoek je ook dat bepaalde zaken in onze provincie goed geregeld zijn. We zijn met de voorwaarden en de controle bij de aanbesteding van het openbaar vervoer al duidelijk verder dan in Berlin-Brandenburg. Hetzelfde geldt voor het fietsbeleid, waar Nederland niet voor niets als gidsland geldt.

Al met al een erg geslaagd bezoek, kort samen te vatten als: veel informatie, weinig slaap! Da’s in beide opzichten precies wat ik had gehoopt.

P.S. Mijn trouwe bezoekers zullen hebben gezien dat ik het design van dit weblog flink heb veranderd. Na lange tijd rot-grün werd het weer eens tijd voor wat anders…

2 antwoorden op “Berlijn, Brandenburg en Hamburg”

Reacties zijn gesloten.