Nog namijmerend over het ‘defungeren’ van de Helderse burgemeester Jeroen Staatsen en over de verstandige woorden van Bot die hij zo schielijk weer moest intrekken, mocht ik weer over tot de orde van de dag: commissie Wegen, Verkeer en Vervoer.
Een bescheiden agenda – dit begint haast gewoon te worden, maar straks met de begroting 2006 is dat wel anders – met maar een paar echt serieuze onderwerpen. Met de stichting BONRoute konden we zonder veel problemen akkoord gaan. Ook de voorstellen van GS om eindelijk ‘onze’ € 4 miljoen extra voor openbaar vervoer te besteden waren prima (zie ook de GroenLinks website). Een goede mix van exploitatie, reizigersinformatie, doorstroming en experimenten met tarieven. Heb er samen met Bart steeds achteraan gezeten als het geld weer naar de reserves dreigde te gaan dus prettig dat het nu uitgegeven wordt!
Mocht nog over twee andere onderwerpen het woord voeren. Allereerst de evaluatie van de aanbesteding (busvervoer) in Noord-Holland Noord en hoe die ervaring was gebruikt bij de recente aanbestedingen in het westen en zuiden van de provincie. Een weinig inspirerend stuk met nogal wat gemeenplaatsen. Interessant gaat de komende tijd de discussie worden of de ‘ontwikkelfunctie’ bij de provincie of bij de vervoerder thuishoort. In gewoon Nederlands: bedenken wij het lijnennet of doet degene dat die de bussen gaat rijden? Het tweede was het programma bereikbaarheid kust, waar we erg tevreden over zijn. Inzet is vooral om vervoer per fiets, trein en bus te stimuleren, terwijl zonder extra asfalt ook de doorstroming voor de auto verbetert en dat is erg prettig voor de mensen die aan of dichtbij de kust wonen. Na het succes bij Zandvoort en Bloemendaal wordt het project uitgebreid naar de andere badplaatsen.
Zo waren we netjes om 22.00 klaar en kon ik met een aantal collega’s de bus en trein richting huis nemen.