Een hete dag

Tijd voor een update. Afgelopen vrijdag al vroeg op om om 9.00 in Hoofddorp te kunnen zijn, voor de start van wat een intensief en warm werkbezoek zou worden. Een kwartier later, na een fraaie route door het groen onder leiding van Marieke kwamen we aan bij het gemeentehuis van Haarlemmermeer waar Herman Tuning (wethouder) en Nel de Jonge (fractievoorzitter) ons op stonden te wachten. Ook Albert voegde zich korte tijd later bij ons. De symbolische handeling (tevens fotomoment, zie Witte Weekblad van komende donderdag) die ik mocht verrichten was het overhandigen van onze brochure over jongerenhuisvesting aan Herman. Hij is buitengewoon actief om zowel via financiële regelingen als met creatieve bouwoplossingen de kansen voor jongerenmarkt op de woningmarkt te verbeteren en lichtte op aanstekelijke manier toe wat daarbij in de afgelopen jaren bereikt is. Na dit gesprek bekeken we samen met Nel en ambtenaar Jan Vijfhuizen een aantal voorbeeldprojecten in de gemeente. Ik moet eerlijk zeggen, hoe creatief er op sommige plekken ook gebouwd is, zo’n VINEX wijk is toch niks voor mij.

Om iets over twaalven switchten we naar het tweede thema: compensatie van cultuurhistorische en natuur waarden. Concreet toegepast op de aanleg van de N201 (van Ronde Venen tot Schiphol). Te beginnen met de Geniedijk, onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Die was ooit bedoeld om ons tegen de vijand te beschermen, met de mogelijkheid het direct omliggende gebied onder water te zetten, maar is in de praktijk nooit gebruikt. Joke Lenten en Mariëlle Lagers legden uit hoe de doorsnijding van de Geniedijk door het nieuwe tracé zou worden hersteld door elders de beleving en zichtbaarheid van de dijk te versterken. Omdat de plannen nog in een vroeg stadium zijn, kon ik me bij de concrete invulling nog niet zoveel voorstellen. Ook bleken er nog wel wat haken en ogen te zitten aan de financiering van deze plannen. Berry Groen, ‘onze’ burgemeester in Uithoorn sloot zich bij ons aan voor een lunch in de nabijgelegen boerderij van Paul Bos. Hij lichtte en passant ook nog zijn ideeën over verbrede landbouw toe en de manier waarop de agrarische sector kan inspelen op de behoeften van vele kantoren in de omgeving.


Bovenkerkerpolder

We vervolgden onze route langs het toekomstige tracé van de N201. Nic Grandiek van DHV, Josine Walraven van het provinciaal bestuur en Ria Zijlstra (fractievoorzitter Uithoorn) pikten we op bij een bushalte in Aalsmeer, terwijl kort daarna Dick Winters en André van der Leij bij het projectbureau N201 ook in de bus stapten. De laatste twee gaven uitleg over de plannen voor compensatie van de schade die wordt aangericht door de N201 in de Bovenkerkerpolder ten zuiden van Amstelveen. Ook hier bleek dat nog allesbehalve zeker was of de geplande compensatie (o.a. met water) inderdaad doorgaat – sterk afhankelijk van de vraag of de huidige grondeigenaar mee wil werken.

In het Oude Spoorhuis kreeg Nic Grandiek – die al wat opmerkingen had over de plannen voor de N201 – nog de gelegenheid over een eigen project van natuurcompensatie te vertellen waar hij in Brabant bij betrokken was geweest. Belangrijkste les is om in een vroeg stadium stevig vast te leggen wat de compensatie moet zijn en hoe die gaat plaatsvinden. De liefhebbers konden nog in detail daarover verder praten; gelukkig werd het witbier ruim geschonken.