Levendig debat

Vanochtend rond 10.30 op het fractiekantoor om afspraken te maken met Marieke over ons werkbezoek eind oktober. Bleek nog best lastig, omdat aantal mensen dan nog herfstvakantie hebben, dus nog geen definitief programma kunnen maken. Vervolgens kort overleg voorafgaand aan de statenvergadering met de ‘vrijgestelden’ om te kijken hoe het met de projectjes loopt. Eigenlijk op dit moment weinig te melden; alles gaat z’n gangetje verder wel.

Al wat overleg erop zitten alvorens de echte vergadering begon. Een bescheiden agenda met maar een paar serieuze onderwerpen. We herdachten collega Cees Roele en begroetten zijn opvolger Koksal Gör. Tsja zo snel gaat dat… Bij het onderwerp AVI (de afvalverbranding in Amsterdam), dat naar mijn idee geruisloos zou passeren, besloot Mienk Graatsma (SP) ineens flink uit zijn slof te schieten. Hij besloot een radicaal einde te maken aan het hele idee van klimaatbeheersing, CO2, Kyoto. Het bleek dat hij een aantal wetenschappelijke artikelen had gelezen die hem tot volledige inkeer hadden gebracht. Dat GroenLinks nog steeds met ouderwetse ideeën rondliep en de boodschap keihard aan zou komen, daar kon hij niks aan doen. Zat toch wel even met m’n oren te klapperen. Zoals Klaas terecht zei: we zullen Bush doorgeven dat hij er een interessante bondgenoot bij heeft gekregen. SP en milieu, het blijft toch een moeizame combinatie. En passant werd ook nog het nut van windenergie ernstig in twijfel getrokken. Misschien het gevolg van de innige relatie die recent met Jim Mollet opgebouwd is?

Al net zo leuk was het voortslepende debat over de parkeernorm op de ZuidAs. Ooit hadden de Staten bedacht dat alle bewoners op de ZuidAs toch wel 2 parkeerplekken voor hun auto’s (tweeverdieners immers) moesten hebben. Ook al zat de gemeente Amsterdam hier helemaal niet op te wachten. Ter illustratie: 52% van de Amsterdamse huishoudens heeft op dit moment een auto. Voor de ZuidAs wordt al uitgegaan van een autobezit van 75%, waarvan bovendien een derde dan 2 auto’s zou hebben. In al die berekeningen is 1,25 parkeerplaats per woning voldoende. Maar nee hoor, VVD en D66 hielden onverkort vast aan een norm van 2 parkeerplaatsen. Helemaal grappig werd het toen het succes van de ZuidAs afhankelijk werd gemaakt van de parkeernorm. Want anders zou er toch helemaal niemand willen wonen? Sorry hoor, maar welke locatie is zo perfect met OV bereikbaar? Wat een ouderwetse gedachte en wat een kostelijke overschatting van het belang van autobezit. Gelukkig zijn GS nu wel tot inkeer gekomen en met hen een meerderheid van de Staten, maar daar ging wel een langdurig debat af met voor mij de nodige kromme tenen.

Aan het begin van de avond namen we met een borrel afscheid van onze fractiemedewerker Justus, die het provinciaalse verruilt voor Brussel. Succes!