Heb even wat achterstand in te halen. Allereerst nog over de commissie WVV van vorige week donderdag. Belangrijkste op de agenda was het aquaduct van de N201 onder de Amstel. Gedeputeerde Cornelis Mooij stelt voor met een brug over de Amstel te gaan, wat een behoorlijke ingreep in het landschap is. GroenLinks heeft vorig jaar een motie ingediend om hier te kiezen voor een aquaduct en die motie is door de hele Staten gesteund. Nu blijkt echter wel dat een aquaduct ruim 11 miljoen duurder is dan een brug. Wie zal dat betalen? In de commissievergadering sprak Paul Regouin, wethouder van Amstelveen, in met de toezegging dat zijn gemeente bereid is 1,1 miljoen bij te dragen en dat hij ook bij de andere gemeenten in de regio wil lobbyen om meer geld bij elkaar te krijgen. Vind het een prima verhaal, maar bij de discussie erna blijkt wel hoe gevoelig de rol van Amstelveen in het hele N201 project ligt. Cheryl geeft aan dat wij nog steeds graag het aquaduct willen en dan ook met voorstellen zullen komen om geld vanuit de provincie daarvoor in te zetten.
Verder een presentatie van Ben Viveen, projectleider van Rijkswaterstraat voor de verbinding A6-A9. Ja eigenlijk bereikbaarheid Schiphol-Amsterdam-Almere, maar dit onderdeel springt er wel uit. Aanstaande zaterdag is er een grote manifestatie (met Wendy van Dijk en Wim de Bie) om te protesteren tegen de nieuwe weg die A6 en A9 zou verbinden. Viveen legt helder uit wat de opties zijn, ook heel scherp in beeld gebracht door de beelden van 6-, 8- of 10-baanswegen door nu nog zo goed als ongeschonden landschap. Bij de doorrekening van de varianten valt trouwens op dat alleen beprijzen (à 11 cent per kilometer) ook al een forse verbetering betekent. Sterker nog, de gemiddelde snelheid is hoger dan bij zowel de stroomlijn- (via uitbreiding van de A1 en A9) als de doorsnijdingsvariant. Leuk experiment voor de Noordvleugel?
Mijn openbaar vervoer onderwerpen zijn weinig spannend verder. We bespreken een onderzoek dat de SP heeft gehouden onder reizigers op de NS stations in Stede Broec. Veel mensen blijken meer en vaker een bus te willen, als het even kan voor één euro of anders maximaal twee zones. Tegelijk geeft een meerderheid aan er waarschijnlijk geen gebruik van te zullen maken. Tsja, als al die mensen die zeggen graag openbaar vervoer te willen nou ook eens echt in die bus gingen zitten!!! Het onderzoek van de SP zit verder wat rommelig in elkaar en duidelijke conclusies worden niet getrokken. Zoals wel vaker: gemaakt met de beste bedoelingen, maar politiek-strategisch onhandig geopereerd. Maar gelukkig kan de SP dan achteraf roepen dat zij wel wilden, maar die stomme andere partijen niet…
Op zaterdag en ook vandaag de Amsterdamse huis-aan-huis krant bezorgd. Die komt sinds 2002 elk half jaar uit om de mensen op de hoogte te houden van de goede daden van GroenLinks, stedelijk en lokaal. Het ‘droomduo’ Maarten van Poelgeest en Marijke Vos lacht mij op de voorkant wat verkrampt tegemoet. Over kramp gesproken: ook nu weer de vaste ongemakjes achteraf… spierpijn in de linker onderarm en zwarte vingers. Zonder vaste kompaan Wessel is het bezorgen ook eenzamer en minder leuk. Maar goed, wel droog gebleven!