Op 11 september schreef ik over de aanbesteding van de snelle boot tussen Amsterdam en IJmuiden. Deze was gewonnen door BBA ten koste van de huidige vervoerder Connexxion. Die het daar weer niet mee eens was omdat BBA onrealistische beloftes had gedaan en de boetes die ze daarvoor zouden krijgen al hadden ingecalculeerd.
Op schriftelijke vragen die ik hierover stelde antwoordden Gedeputeerde Staten dat het inderdaad mogelijk was ‘dat de door ons gehanteerde aanbestedingssystematiek het voor vervoerders mogelijk maakte om strategisch in te schrijven en extra punten te verkrijgen door zeer ambitieuze streefwaarden aan te bieden’. Maar GS vonden het ook ‘niet juist om zelf de bovengrenzen te bepalen van de ambities die vervoerders mogen hebben, omdat we daarmee te veel op de stoel van de vervoerders zouden moeten gaan zitten’.
Connexxion liet het er in elk geval niet bij zitten en maakte de gang naar de rechter. Deze week werd het bedrijf door de rechter in hoger beroep in het gelijk gesteld:
Aanbesteding draagvleugelboot moet over
VELSEN-ZUID- De provincie Noord-Holland moet de aanbesteding van de draagvleugelboot tussen Velsen-Zuid en Amsterdam opnieuw doen. Zo oordeelde het gerechtshof in Amsterdam woensdag in hoger beroep.
In mei van dit jaar had de provincie de veerdienst aan vervoersbedrijf BBA gegund. BBA had echter een aantal streefwaarden veel te rooskleurig voorgesteld.De huidige dienstverlener, Connexxion, trok meteen aan de bel over de offerte van concurrent BBA. ,,En nu is gebleken dat het niet netjes is en oneerlijk om irreële streefwaarden in je offerte op te nemen”, zegt woordvoerder Herman Opmeer.
Dit krijgt zeker een staartje…