Dynamische, actuele, electronische reisinformatie. Elke nieuwe bus beschikt er tegenwoordig over en busbedrijven denken er hun kansen op een concessie mee te vergroten. Maar het valt mij op, als trouw reiziger van bus 80, maar vanmiddag ook in de 175, dat de informatieschermpjes nogal eens leeg zijn of zo ongenadig flikkeren dat de haltenamen onleesbaar zijn. De chauffeur die ik ernaar vroeg, meldde dat hij er helaas ook niks aan doen, "dat wordt ergens centraal geregeld".
Wat meestal nog wel blijft is de vriendelijke vrouwenstem die de volgende halte aankondigt, maar de aanduiding op het scherm inclusief verwachte aankomsttijd valt vaak weg. De reiziger kan lezen dat er geen actuele reisinformatie beschikbaar is, of nog erger: kijkt tegen een soort DOS opstart menu aan met bijbehorende foutmeldingen.
Mooi, die vooruitgang, hoe actueler en dynamischer, hoe beter. Maar dan moet-ie het wel doen natuurlijk.
Ook vanuit Flevoland een heel herkenbaar beeld, Harmen.
Het zijn de aanbestedende overheden (ook de provincie Noord-Holland) die dit soort fratsen eisen! Niet de vervoerders. Het klinkt leuk op papier, maar hoe het in de praktijk werkt is iets anders. Aangezien veel politici alleen maar geïnteresseerd zijn hoe beleid op papier er uit ziet, krijg je dit soort situaties. Hoe veel extra bussen kun je laten rijden als dit soort kostenposten wordt geschapt?
Ik ben erg voorstander van dit soort dynamische informatie. Heb het in het verleden helaas nog wel eens meegemaakt dat de chauffeur die je beloofde te waarschuwen waar en wanneer je moest uitstappen, dat helemaal vergat.
Dus het mag wat mij betreft zeker van de vervoerder geëist worden. Maar dan wel simpele techniek, die werkt.